Teksti Tapani Niemi
Lapin matkailu myy
pohjoista maanäärtä vanhan Lapin imagolla ja aidoilla
lappilaisilla elämyksillä mutta tarjoaa turisteille pizzaa,
karaokea, irlantilaisia juomahinkaloita ja motorisoituneita
safareita. Tuntureista saa nykyään kaikkia mahdollisia
kansainvälisiä herkkuja, vain yksi joukosta puuttuu, Lappi itse.
Urbaanin tehoturismin
rinnalle kasvaa toisenlaista matkailua, joka ammentaa
sisältönsä vanhasta Lapista, sen historiasta,
kansatarinoista ja nykypäivän lappilaisesta
arkielämästä. Uusi matkailu muotoutuu
tunturikeskuksien ulkopuolelle, vähäväkisiin
syrjäkyliin, jokivarsiin ja jopa rannattomille soille. Kuolemaan
tuomitut syrjäkylät kyllästyvät ruikuttamaan ja
tuotteistavat vanhaa elämäntapaa elämysmatkailijoille.
Uutta maaseutu- ja
luontomatkailua pyörittävät uudet yrittäjät,
jotka huomasivat, etteivät suurista lupauksista ja propagandasta
huolimatta ympäristöprojektit, tekoaltaat, kaivokset ja
metsien avohakkuut pelasta Lappia tuholta.
Niinpä Lapissa tapahtuu
samoin kuin muissa eteläisissä siirtomaissa. Kun
länsimainen teknologia ja tehotalous eivät ratkaise
ongelmia, auttakaamme silloin itse itseämme. Monet lappilaiset
ovat alkaneet tutkia omaa historiaansa ja huomanneet, että
täällä on eletty luonnon kanssa sopusoinnussa melkein
kymmenen tuhatta vuotta. Miksemme voisi elää edelleenkin.
Itse asiassa islamilainen
fundamentalismi kumpuaa täsmälleen samasta havainnosta.
Edesmennyt egyptologian professori Rostislav Holthoer sanoi,
että kairolainen hienostorouva säilyttää kanaa
pakasteessa, kun taas slummeissa naiset pitävät kanoja
hengissä ruoan laittoon asti. Yhtä kaikki. Kummatkin
syövät tuoretta lihaa. Slummien emäntä luottaa
vanhoihin perustotuuksiin, fundamentaaleihin.
Urbaaneja erämaaelämyksiä
Helsinkiläinen nainen
tanssii Saariselän tunturidiskon infernaalisessa metelissä.
Myöhemmin baaritiskillä lapinmies karjuu uneliaana
hänen korvaansa, että miksi kaunokainen on saapunut
näin kauas pohjoiseen.
"No tietysti
hiljaisuuden vuoksi", hän vastaa tyypillisen etelän
turistin tapaan eikä näe asiassa mitään koomista.
Eivätkä näe pari muutakaan helsinkiläistä,
jotka halusivat kohdata erämaan ja kortteerasivat viikoksi
tuhannen asiakkaan tunturihotelliin.
Kuinka turisti tietäisi,
mitä ovat hiljaisuus, erämaa ja Lappi, kun sitä ei
näy tietävän lappilainen
matkailuyrittäjäkään. Hänen markkinoimaan
alkukantaiseen tunturikämppäänhän kuuluvat kaikki
kaupunkien mukavuudet kuten sähkösauna, astianpesukone,
väritelevisio ja mikroaaltouuni.
Eikä yrittäjä
tarjoa askeettista erämaaelämää vaan
punttisaleja, viihdekylpylöitä, porealtaita, solariumeja,
turkkilaisia, roomalaisia ja iiriläisiä saunoja. Ja
laadukkaiden ja aitojen Lapin herkkujen sijaan hän valmistaa
vierailleen italialaisen, ranskalaisen, amerikkalaisen, saksalaisen,
kiinalaisen ja jopa meksikolaisen keittiön pikaruokaa.
Eikä siinä kyllin.
Ohjelmapalveluyritykset järjestävät luontomatkoja
alkuperäiseen luontoon moottorikelkoilla,
mönkijöillä, vesiskoottereilla, maastoautoilla,
helikopterilla, lentokoneella, Ranualla yhden kesän
sukellusveneellä ja Levillä kondolihissillä alppimajan yksinäisyyteen.
Tutkija Harri Hautajärvi
ihmetteleekin syystä: "Esimerkiksi Levin Safarit Oy on
vienyt matkailijoita katsomaan tunturiluontoa miljoonaluokan
ilmatyynyaluksilla ja kaikin mukavuuksin varustetulla 20 hengen luksustelamaastureilla."
Syntyjään
rovaniemeläinen Hautajärvi päätoimittaa
nykyään Arkkitehti-lehteä ja viimeistelee
väitöskirjaansa. Hänen vuonna 1995 hyväksytty
lisensiaatintyönsä Lapin matkailuarkkitehtuurin historiasta
maalasi niin masentavan kuvan elinkeinosta, että ansiokas
opinnäyte vaiettiin tyypilliseen lappilaiseen tapaan kuoliaaksi.
Hautajärven mukaan Lapin
matkailussa näkyy kaksi erilaista perinnettä, joista toinen
nojaa paikalliseen luontoon ja kansankulttuuriin, siis vanhaan
Lappiin. Sen sijaan toista leimaa kaupunkilainen
ryöstötalousmentaliteetti, jossa alkuperäinen Lappi ei
kelpaa vaan se yritetään korvata etelästä
tuodulla krääsällä. Nämä kaksi
selkeää päälinjaa muotoutuivat jo vanhimmassa lapinkäynnissä.
Aurinkoa palvotaan tunturissa
Pohjoinen maanääri,
Ultima Thule, ja sen asukkaat, fennit, mainitaan kirjallisuudessa
ensimmäisen kerran jo antiikin aikana. Lappi ja lappalaiset
ilmestyvät teksteihin sydänkeskiajalla, 1000-luvulla. Mutta
varsinainen Lapin matkakirjallisuus alkaa Olaus Magnuksen
Pohjoisten kansojen historiasta, joka julkaistiin Roomassa 1555.
Olaus innoitti eurooppalaista
sivistyneistöä matkustamaan myyttiseen Pohjolaan. He
muotoilivat kolme Lappi-kuvaa: erikoiset ja alkukantaiset
saamelaiset, kunnolliset mutta ajoittain viinaanmenevät
peräpohjalaiset sekä Lapin eksoottinen luonto ja
merkilliset vuodenajat. Samat perusteemat kiinnostavat ulkomaalaisia edelleen.
Lapin ensimmäinen
massamatkailukeskus nousi Aavasaksalle, kun Maupertuis'n ja Schöldenbrandin
luoma maine ylsi Suomeenkin asti. He ylistivät seudun kauneutta
ja erityisesti keskiyön aurinkoa.
Vuonna 1886 juhannusjuhliin
osallistui vieraskirjan mukaan 618 auringonpalvojaa, joista
seitsemän ulkomaalaista. Tuolloin alettiin nähdä
ensimmäisen kerran massamatkailun vaarat. Erään
englantilaisen väitettiin hirttäytyneen, kun hän ei
nähnyt keskiyön aurinkoa viikkojen odotuksenkaan jälkeen.
1800-luvulla pohjoisen
kulttuuri- ja luonnonmaisemista kehittyi koko suomalaisen matkailun
symboleja ja Lappi alkoi edustaa kotimaiselle eliitille kaihon
kotimaata. Myöhemmin tavallinen kansa seurasi perässä
ja sama kaiho kaiversi heidänkin rintaansa. Siitä tuli
kokonaisen aikakauden muotitauti aivan samaan tapaan kuin
renessanssiaikana, jolloin taiteilijat kärsivät
syvästä melankoliasta.
1800-luvun
suomalaisuusmiehet, Castrén, Lönnrot, Franzén
ja Topelius höystivät Lappi-kuvia
kansallisromantiikalla. Valistuksen tosiasiat sekoittuivat myytteihin
ja edelleenkin nuo käsitykset ohjaavat suurinta osaa lapinkävijöitä.
Esimerkiksi Franzén
asettaa Lapin luonnon ja kansan muuta sivistynyttä ja pahaa
maailmaa vastaan. Lappi edustaa turmeltumattomuutta, aitoutta, onnea
ja vapautta. Hänen runoelmansa hurmasi kansaa ja monet kokivat Lappi-herätyksen.
Mutta matka jäi
useimmille haaveeksi. Pohjoiseen oli hyvin työlästä ja
kallista matkustaa, vaikka Ruotsin kruunu antoi ensimmäisen
yleisen kestikievariasetuksen jo 1649, joka velvoitti perustamaan
kievareita kaikkien yleisten teiden varsiin. Niissä matkaajat
yöpyivät ja söivät maksusta ja saivat hollikyydin
seuraavaan kievariin.
Maanteitä alettiin
rakentaa Lappiin vasta 1800-luvun puolivälissä. Tie
Kemistä Rovaniemelle valmistui 1839 mutta Utsjoelle vasta 1958.
Rautatie Oulusta Tornioon rakennettiin 1903 ja Rovaniemelle kuusi
vuotta myöhemmin.
Sisämaassa kokeiltiin
myös jokilaivaliikennettä mutta laivoista luovuttiin 1934,
kun linja-autoliikenne yleistyi ja ajonopeudet kasvoivat. Samalla
kestikievarit kävivät tarpeettomiksi ja viimeisimmät
hävisivät toisen maailmansodan aikoihin.
Lapin vanhimmat matkailijat
harjoittivat luonto- ja kulttuurimatkailua. Romanttiset turistit
ihailivat Lapin eksoottista luontoa ja ihmisen kykyä sopeutua
ankariin oloihin. Mutta jo 1920- ja 1930-luvuilla alkoi
näkyä toinenkin matkailun pääuoma.
Petsamo aloitti tehomatkailun
Petsamo liitettiin Suomeen
Tarton rauhan sopimuksella 1920. Matkailijayhdistys arvioi seuraavana
vuonna Jäämeren ja Lapin kiinnostaviksi matkailukohteiksi.
Maailman ainoa Jäämeren tie Petsamoon ja Liinahamariin
valmistui 30-luvun taitteessa ja se aiheutti matkailuaallon.
Jylhät tunturit,
kalaisat kosket, kolttakansa ja ortodoksinen luostari houkuttelivat
matkaajia ulkomaita myöten. Parhaina aikoina peräti viisi
päivittäistä postiautovuoroa rahtasi turisteja meren
ääreen ja kesäisin jopa lentäen. Petsamosta tuli
hetkessä suositumpi kuin siihenastisesta ykköspaikasta
Aavasaksasta. Petsamo oli Suomen eldorado, johon jokaisen 30-luvun
jupin piti päästä.
Harri Hautajärvi kertoo,
että valtio rakennutti kolttien pyhälle maalle, hautojen
viereen, kaksikerroksisen matkailumajan, joka varustettiin
vesijohdoilla, sähköllä, keskuslämmityksellä
ja kylpyhuoneilla. Se paloi maan tasalle 1937 mutta jo
keväällä 1939 sinne valmistui uusi kansainvälinen
funkistyylinen hotelli.
"Suunnittelijoilta ei
puuttunut ainakaan rohkeutta eikä piittaamattomuutta
ainutlaatuista rakennuspaikkaa kohtaan, kun he piirsivät
tämän varsin tyylikkään, mutta alueelle
täysin sopimattoman ja ylisuuren rakennuksen. Kylän siihen
saakka korkein rakennus, heti hotellin vieressä sijainnut
ortodoksinen puukirkko, näytti pieneltä - ja kolttien
asumukset koirankopeilta - tämän maisemaa hallinneen
valkoisen kivitalojättiläisen rinnalla."
Hautajärven mukaan
Petsamoa käsittelevässä kirjallisuudessa kiiteltiin,
että tämä erikoinen alue saatiin Suomeen. Mutta
kolttaväkeen suhtauduttiin alentuvasti ja säälien.
Matkailuväki uskoi tuovansa lappalaisraukoille sivistystä,
edistystä ja uuden uskonnon, jotka yhdessä pyyhkisivät
pois vanhan kurjuuden.
"Kolttakönkään
historia kuvaa hyvin länsimaista matkailua: Vauras
valtaväestö tuli etnisen vähemmistökansan
kaukaiseen ja pieneen, luonnonkauniilla paikalla sijaitsevaan
kylään ja ihasteli näkemäänsä
lintukotoa, valmista kansatieteellistä ulkomuseota, jossa
nukkemaiset kolttaeukot korkeine, värikkäine
päähineineen touhusivat", Hautajärvi toteaa.
"Turistivirta kasvoi,
ministereitä ja suurlähettiläitä saapui
kalastamaan lohia, kylän asukkaita valokuvattiin intomielisesti.
Koska koltat olivat elintärkeä edellytys
Kolttakönkään matkailulle, ryhdyttiin heille jakamaan
säännöllisiä vilja-annoksia matkailumajalta,
jotteivät he lähtisi hoitamaan elinkeinoaan erämaahan."
Matkailu kohtaa luonnonsuojelun
Yellowstoneen perustettiin
vuonna 1872 maailman ensimmäinen kansallispuisto.
Löytöretkeilijä A.E. Nordenskjöld ehdotti
kahdeksan vuotta myöhemmin, että Suomeenkin perustetaan
luonnonsuojelualueita. 1916 rauhoitettiin Mallatunturin luonnonpuisto
Kilpisjärvellä mutta vasta 1938 saatiin yhdeksän muuta
puistoa, joista peräti kuusi sijaitsi Lapin läänissä.
Petsamon laskelmoiva
tehomatkailu sai rinnalleen haaveellista luonnonfilosofiaa korostavan
suuntauksen, kun sotaa edeltänyt matkailu ja luonnonsuojelu
hiihtivät samaa latua. Ihmiset arvostivat luontoa ja sen
suojelemista, vaikka Lapin Kansassa pelättiinkin, että Pallas-Ounastunturin
kansallispuistoon kehittyy karhusiittola.
Uusia retkeilymajoja
rakennettiin kansallispuistojen ja hyvien retkeilymaisemien
tuntumaan, ensimmäiset 1900-luvun alussa Kilpisjärven
Malla-puiston juurelle. Vielä puoli vuosisataa sitten kylä
uinui erämaan hiljaisuudessa, pyhän Saanan juurella, koska
sitä oli erittäin vaikea tavoittaa. Matka Helsingistä
käsivarteen kesti kuusi vuorokautta Jäämeren kautta
mutta paluu jo sujui joutuisasti jokia myöten.
Hugo Richard Sandberg
kirjoitti 1891 opaskirjan Hiihtourheilu Suomessa, jossa hän
totesi suomalaisten hiihtoharrastuksen lisääntyneen
merkittävästi 1880-luvulla. Silloin Suomessa
järjestettiin jo hiihtokilpailuja. Vuoden 1910
matkailijapäivillä Ounasvaaraa esitettiin
talvimatkailukohteeksi, koska siellä oli pitkä talvi,
hyvät liikenneyhteydet, Lapin revontulet ja porot.
Kesti kuitenkin pari
vuosikymmentä ennen kuin matkailuväki löysi
tunturihiihtoon ja eräretkeilyyn sopivat kohteet. Suomen Naisten
Liikuntakasvatusliiton jäsenet retkeilivät kesäisin
Lapin tuntureilla. He etsivät sopivaa kurssipaikkaa ja
ihastuivat Pallakseen. Tahko Pihkalan mukaan "naiset
löysivät Suomen tunturit". Aikalaiset
nimittivätkin 1930-lukua "Lapin tunturien
löytöretkien vuosikymmeneksi".
Samoihin aikoihin
eurooppalaiset innostuivat mutkamäenlaskusta, jota myöhemmin
ruvettiin kutsumaan pujotteluksi, slalomiksi ja lasketteluksi.
Meillä muotitietoiset seurasivat perässä ja
ensimmäiset pujottelurinteet avattiin 1937 Kolille, Pallakselle,
Ounasvaaralle ja Kuolajärvelle eli vanhaan Sallaan.
Hiihtohissejä alettiin
rakentaa paljon myöhemmin, joten laskijat kiipesivät
tunturin päälle omin voimin tai poron pulkassa.
Sallatuntureita pidettiin 30-luvun lopussa suomalaisen
mutkamäenlaskun ja syöksyhiihdon keskuksena, vaikka
toiminta alkoi lähes tyhjästä. Talvella 1935
siellä pidettiin olympiahiihtäjien leiri ja paria vuotta
myöhemmin alppilajien suomenmestaruuskisat.
Tunturihiihtäjät
eli pääkaupunkiseudun kulttuuriväki ja yläluokka
ylistivät talvisen ulkoilmaelämän ihanuutta. He
yöpyivät kuusenhavuvuoteella rakovalkean loimutessa
tähtikirkkaassa yössä ja heräsivät aamulla
juomaan nokipannukahvit. 30-luvun jupit rakastivat erämaaluontoa
ja alkeellisia oloja toisin kuin nykyiset tunturielostelijat.
Kohti matkailuteollisuutta
Suomi luovutti vuoden 1944
rauhansopimuksessa Neuvostoliitolle Petsamon sekä osia Sallan ja
Kuusamon erämaa-alueista eli ne alueet, joiden vetovoimaan koko
matkailumme perustui. Sota "tuhosi kaiken, mitä Lapin
läänissä oli matkailun eteen tehty",
Hautajärvi arvioi.
Kaikki matkailurakennukset
vaatimattomimmasta autiotuvasta upeimpiin hotelleihin olivat
hetkessä tuhkana ja raunioina. Jäljelle jäi vain
haavoitettu ja miinoitettu maapohja ja sirpaleita tie- ja
rautatieverkostosta. Lapin matkailun jälleenrakennustyö
jouduttiin aloittamaan kokonaan alusta.
Suomen Matkailijayhdistys
rakensi valtion tuella tuhottuja kohteita uudestaan mutta silti 30-luvun
taso majoituspaikkojen määrässä saavutettiin
vasta 1960-luvun alussa. Jälleenrakennuskauden arkkitehtuuri
keskittyi Harri Hautajärven mukaan laatuun ja edusti
täydellisesti yhden arkkitehdin, Jouko Ylihannun,
visuaalista näkemystä.
Hän suunnitteli parin
vuosikymmenen aikana melkein kaikki Lapin matkailukohteet.
Hautajärven mukaan "Jälleenrakennusajan matkailun
rakennettu kuva oli yhtenäinen ja hallittu. Yksityinen,
ulkoiselta ilmeeltään useimmiten suunnittelematon ja
huolittelematon matkailutoiminta alkoi Lapin läänissä
vasta 1960-luvulla."
Toisin sanoen hyvä ja
kaunis pilattiin. Vuosina 1979-1989 Pallaksen hotellia
ympäristöineen peruskorjattiin ja laajennettiin
asiantuntemattomasti ja tyylittömästi. Sen
rakennustaiteellinen arvo alentui merkittävästi.
"Hotellin omistaja,
Suomen Matkailuliitto, joka vuosikymmenien ajan oli edistänyt
korkealuokkaista matkailuarkkitehtuuria Lapin läänissä,
mutta 1960-luvulta lähtien oli alkanut muuttua
kulttuurijärjestön sijasta yhä enemmän
liiketaloudellista voittoa tavoittelevaksi yhtiöksi, ei
enää 1970-luvun lopulla nähnyt Pallastunturin hotellin
rakennustaiteellista arvoa, vaan antoi sen tulla turmelluksi,
Hautajärvi arvioi.
"Matkailuliitto, joka
oli ollut aikanaan esittämässä kansallispuiston
perustamista alueelle, oli vieraantunut alkuperäisistä
kulttuuri-ihanteistaan niin etäälle, että alkoi
vuodesta 1970 lähtien vaatia Pallas-Ounastunturin
kansallispuiston keskelle perustettavaksi suurta lomakeskusta, jotta
hotellin kannattavuus saataisiin lisääntymään."
Rovaniemen uusi Pohjanhovi
vihittiin vuonna 1947. Mutta se edusti Hautajärven mukaan vain
"arkista ja anonyymia jälleenrakennustyyliä", kun
taas nuorena kuolleen Pauli Ernesti Blomstedtin vanha hovi
kuului kansainvälisen funktionalismin hienoimpiin saavutuksiin.
Vuonna 1980 hotelliin tehdyt muutokset ja laajennukset
epäonnistuivat arkkitehtonisesti. Muut hotellit seurasivat samaa latua.
Matkailu kansanomaistuu
Napapiiri nousi kolmanneksi
kuuluisaksi matkailukohteeksi 50-luvun alussa, jolloin rouva Eleonor
Roosevelt saapui tutustumaan Rovaniemen jälleenrakennukseen.
Kaupunki osti maapalan tien varresta ja arkkitehti suunnitteli majan
"kaikessa kiireessä yön aikana". Majan ulko-ovi
loksautettiin paikoilleen tasan viikkoa myöhemmin, kun
korkea-arvoinen vieras laskeutui Rovaniemen kentälle.
Tukkikämppäromantiikka
puri matkailijoihin ja majaa laajennettiin useasti. 1985 syntyi
kutsukilpailun perusteella Napapiirin maja, Hautajärven mukaan
"useiden puurakennusten muodostama tyylikäs kokonaisuus,
jonka taitava arkkitehtuuri peittoaa naapuruston muoviporoja
myyvät matkamuistomarketit, irralliset pelti- ja kelohallit ja
postmodernistiset huoltoasematemppelit."
Sodan jälkeen
Rovaniemeä markkinoitiin Lapin kohteena, vaikka saamelaiset oli
häädetty sieltä vuosisatoja aikaisemmin.
Lappi-illuusio peitti aidon peräpohjalaisen kulttuurin ja
1700-luvulta asti säilyneet peräpohjalaiset pirtit, joiden
sisätilojen ainutlaatuinen tunnelma ja valo tunnetaan yhä
ympäri maailmaa.
1950-luvulla tavallisen
kansan varallisuus ja vapaa-aika lisääntyivät ja pian
entisestä eliittimatkailusta tuli kaikkien yhteinen harrastus ja
elämäntapa. Samalla taide ja viihde kiinnostuivat Lapista.
Erämiehet, jätkät, kullankaivajat ja salaperäiset
lappalaiset seikkailivat isojen poikien ja tyttöjen herttasarjoissa.
Lapin yliopiston matkailun
professori Antti Haahti sanoo tunnistavansa itsessään
vahvan lapinkaipuun ja erämaaromantiikan: "Nukahdin
lapsena useasti Lapinäidin kehtolauluun. Se soi edelleenkin
mielessäni ja ankkuroi minut pohjoiseen. Lappi on aina
vaikuttanut mystisen voimakkaasti suomalaisessa kulttuurissa."
Autojen maahantuonti
vapautettiin 1962. Kokonaiset perheet kiertelivät omilla
kärryillään paikasta toiseen ja yöpyivät
nykyaikaisesti teltoissaan. Leirintämatkailu kukoisti 50-luvulla
ja jatkui parikymmentä vuotta. Vuonna 1960 Lapin
läänissä oli 70 camping-aluetta ja yöpymiset
kymmenkertaistuivat vuoteen 1972 mennessä.
1960-luvulla tulivat halvat
kinokamerat ja filmit. Kamera roikkui rennosti kaulalla ja turisti
näpsi kuvia itsestään kuuluisien turistikohteiden
edessä. Eikä loma päättynyt kotiin tuloon vaan se
jatkui ympäri vuoden. Perhe kokoontui muistelemaan lomaansa ja
kutsui kateelliset naapuritkin katsomaan kammottavia matkakuvia.
Vähitellen kuitenkin
perinteisen matkailun rinnalle pyrki toiminnallisuutta korostava
elämän asenne. Murtomaahiihto ja retkeily eivät
tarjonneet riittävästi säpinää ja kansa
alkoi lasketella tuntureissa. Siitä tuli trendi, joka symboloi
nuorekkaan vauhdikasta, vapaata ja huoletonta elämäntyyliä.
Pohjois-Suomeen rakennettiin
laskettelukeskuksia Saariselälle, Pyhätunturille,
Luostolle, Suomulle, Sallaan, Leville, Ylläkselle, Olokselle,
Ounasvaaralle ja Kuusamon Rukalle. Energiakriisi hiukan hillitsi
investointihurmaa mutta 1980-luvun alussa meno jatkui.
Metsähallitus vuokrasi tunturikeskuksien rakentamiseksi Oulun ja
Lapin lääneissä yhteensä kaksitoista maa-aluetta.
1990-luvun alussa 1 200 000
suomalaista lasketteli noin puolessatoista sadassa kotimaisessa
laskettelukeskuksessa. Niiden ympärille kerääntyi
loma-asuntobisnestä, mökkikyliä,
asuntovaunukenttiä ja ohjelmapalveluyrityksiä.
Hautajärvi kiteyttää: "... mikään muu
matkailun ilmiö ei ole koskaan muuttanut Suomen maisemia ja
luontoa yhtä laajalla ja voimakkaalla tavalla, kuin laskettelu
on tehnyt."
Tehomatkailun syöksykierre
Rakennusliikkeet ostivat
maata matkailukeskusten lähettyviltä. Kunta kaavoitti
alueen ja yritys rakensi ne täyteen loma-asuntoja. Maan arvo
moninkertaistui ja asunnot ylihinnoiteltiin. Loma-asuntoja oli
Lapissa vuonna 1950 vain 275, vajaa neljännes vuosisata
myöhemmin peräti 6327.
1980-luvulla
tunturikeskuksiin rakennettiin entistä kookkaampia,
näyttävämpiä ja koristeellisempia loma-asuntoja.
Niiden varustetaso ja sisustus ylittivät reilusti
keskivertosuomalaisen kodin. Ne vakiinnuttivat paradoksaalisesti
käsityksen romanttisesta mutta alkukantaisesta loma-asumisesta Lapissa.
Rakennusliikkeet rakensivat
kaavamaisesti samoilla piirustuksilla, ja siksi Lapin tunturit
muistuttavat mitä tahansa suomalaista pientaloaluetta.
Hautajärven mukaan rakennusfirma ei tarvinnut arkkitehtia,
eikä sitä tarvinnut Matkailuliittokaan. Se korvasi kolme
arkkitehtiä yhdellä rakennusmestarilla ja jälki näkyy:
"Useiden viime
vuosikymmeninä Lapin lääniin rakennettujen
matkailurakennusten arkkitehtuuri on maisemaan huonosti sopivaa,
sisältäen toisinaan kömpelöitä symboleja
Lapin perinteisestä rakentamisesta ja luonnosta. Esimerkiksi
Hotelli Revontulen revontuliseinä, Hotelli Suommun ja Hotelli
Kuusamon lappalaiskodat, Äkäshotellin suuri kotasymboli ja
Hotelli Ivalon tuntureita mukaileva kattomaisema."
"Lumettomana aikana
näkyy haikealla tavalla, miten luonto on myllerretty, tunturit
hakattu kauttaaltaan aukkoisiksi, ja sinne tänne on siroteltu
ulkomuodoltaan vaatimattomia rakennuksia, kuin
sattumanvaraisesti", Hautajärvi sanoo.
"Viime vuosina
jättimäiseksi paisunutta Lapin läänin
lomarakentamista ei voida arvostella ympäristön, maiseman
ja luonnon rajallisen sietokyvyn ylittämisestä, vaan
myös yhteiskunnan voimavarojen ekologisesta ja
epädemokraattisesta käytöstä."
Lapin kunnat eivät
halunneet puuttua matkailu- ja lomarakentamiseen, koska niiden talous
oli rempallaan. Ne ottivat melkein mitä tahansa tarjottiin,
kunhan se tuotti rahaa. Näin asia selitetään
jälkikäteen ja tietysti jälkiviisaasti.
"Lapin läänin
1960-luvulta alkaneen laajan matkailu- ja lomarakentamisen kaavoitus-
ja rakentamisongelmiin ei ole kiinnitetty viranomaisten taholta
riittävästi huomiota. Ympäristöministeriön,
Lapin seutukaavaliiton ja Lapin lääninhallituksen
ohjaustoiminta on ollut kiivaimman rakentamisvaiheen aikana lähes
olematonta." |