Untitled

Lappomania.fi - Vuotos-Kemihaara alkuun -

Teksti Tapani Niemi, kuvat Jukka Suvilehto

Voimalaitos patosi ihmismielet

Kirjailija Olli Tiuraniemi puhuu isästään, jolta sota vei nuoruuden, jokiyhtiö ammatin ja aluepolitiikka pellot. Jokivarren miehestä kehittyi työhullu yrittäjä, joka ei ehtinyt miettiä kohtaloaan, vain vaieta. Puoli vuosisataa myöhemmin kirjailija ymmärtää surreensa vanhempiensa surua, joka periytyy toiseen ja kolmanteen polveen.

Pohjolan voima Oy osti alisen Kemijoen koskioikeudet sodan aikana, jolloin miehet puolustivat isänmaata rintamalla. Isohaaran voimalaitos rakennettiin 1948. Yhtiön miehet puhuivat kansakunnan tarpeista ja yhteisestä savotasta, johon kaikkien piti osallistua. Kolme vuosikymmentä jokivarren väki odotti turhaan luvattuja korvauksia ja tajusi lopulta, etteivät rakentajat aikoneetkaan maksaa menetyksistä.

Voimalaitos tappoi Kemijoen lohen ja ikivanhan lohitalonpoikainen kulttuurin. Silti asiasta ei saanut puhua kielteiseen sävyyn vuosikymmeniin. Tutkijoiden mukaan neljä viidestä intiaanista kärsii alkoholista ja mielenterveyden häiriöistä. Ikivanhan luontosuhteen pirstoutuminen selittää intiaanien vaivat mutta miksi jokivarren kylissä ääni kovenee ja nyrkki takoo pöytää, kun joku tunnustaa kärsivänsä samoista oireista.

Pato vei sanat suusta

Historioitsijoiden mukaan lohen taloudellinen merkitys väheni 1800-luvulta lähtien mutta sen psykologinen merkitys ei muuttunut miksikään. Olli Tiuraniemen isä sanoi viimeisinä vuosina, että hän pyytäisi yhä lohta vaikka pärelampun valossa. Kaikesta muusta hän oli valmis luopumaan.

Isä kävi pari vuotta oppikoulua Rovaniemellä 1930-luvulla mutta lopetti, koska halusi kalastajaksi. Hän pyysi hulluna kalaa elämänsä loppuun asti ja koki verkot joka aamu ja ilta. ”Soli menny verhhin.” Eikä hän ollut ainoa. Koko yhteisö eli lohen kautta.

Miehet korjasivat pirteissään pyydyksiä pitkinä talven ehtoina. He puhuivat lohesta ja odottivat, kunnes vuoden kierto huipentui alkukesään ja lohi alkoi nousta kutusijoille. Miehet junttasivat padot joen pohjaan, odottivat, soutivat, kokivat ja puhuivat. Lohen pyynti antoi elämälle sisällön, rytmitti ajankäyttöä ja vuotuiskiertoa. Lohi täytti myös pyytäjän ajatukset, tunteet ja unelmat.

Ihminen rakentaa töillään sisintään, omaa mentaliteettia ja identiteettiä. Lohta ei voi pyytää ilman sydäntä. Vanhoissa kulttuureissa tärkeä saaliseläin muuttui tabuksi, pyhäksi, jopa heimon kantaisäksi. Siinä vaiheessa koko taivaanvahvuus ja kirjokansi vahvistivat tätä maailmankuvaa. Vaikka myyttinen avaruus on himmentynyt, ihmiset eivät ole muuttuneet. Kun lohi lakkasi nousemasta Kemijokeen, miehet vaikenivat.

”Lapsuuteni kodissa Jaatilassa ei puhuttu lohesta. Olen nyt vasta tajunnut, että isä oli henkisesti äänetön mies. Kun vieras astui sisään pirttiin, mykkyys tuli vastaan kuin vieras olio. Kun soudimme verkoille, kukaan ei puhunut mitään. Jos isä olisi saanut soutaa lohta, olisiko hän puhunut, kuten kalamiehet ennen?”

Sodan käynyt sukupolvi ei osannut ilmaista ajatuksiaan sanoilla. Heille sotakaverit olivat vain ”miehistä parhaimpia”. Totta kai mutta mitä se tarkoittaa? Olli Tiuraniemi kuvaa eräässä dokumentissaan, että hänen isällään oli aina jotain kädessä, kirvesvarsi, rautakanki, puukko tai viinapullo, kunhan ei ollut tyhjin käsin. Sota kai jätti jälkensä. Mies piti viisi vuotta asetta kädessä, koska henki oli sen varassa. Siitä jäi tunne, että henkeä uhataan koko ajan ja siksi käsissä piti olla kättä pidempää.

Olli Tiuraniemi työskentelee Lapin yliopistossa viestintäpäällikkönä ja käyttää tieteen kieltä. Hän puhuu käsittelemättömistä tunteista. Ollin isä osti lohirahoilla tilansa. Hän sitoi itsensä maahan ja jokeen ja suunnitteli elämänsä väärien korttien varaan. Sota vei nuoruuden ja jokiyhtiö ammatin, identiteetin ja omanarvontunnon. Se loukkasi häntä syvästi. ”Vitutus oli liian syvää käsiteltäväksi”, kirjailija sanoo.

”Isä selviytyi ahdistuksesta rupeamalla kovaksi. Vanhana miehenä hän mietti usein keinutuolissa, että kyllä hän on ollut hullu. Vähempikin työhulluus olisi riittänyt. Sairasvuoteella hän etsi yhteyttä lapsiinsa ja jonkin verran pehmeni. Pelotti ottaa vanhan miehen kovaksi siintynyt käsi omaan käteen ja pitää siitä kiinni. Tapasin häntä paljon viimeisinä vuosina. Kuuntelin, vaikka istuimme pääasiassa hiljaa.”

Toisen polven häpeää

Olli syntyi tammikuussa 1952 kovalla pakkasella. Napanuora kietoutui pojan kaulan ympärille ja kätilö kirjoitti punaiseen korttiin: ”Syntynyt poikalapsi, Olli Kaarina.” Toisin kuin vanhempansa, poika eli ruhjotussa maisemassa, kivipenkkojen välissä. Petäjäskosken voimalaitosta rakennettiin 1953. Alakanavaa räjäyteltiin kolmessa vuorossa. Poika havahtui öisin, kun pään kokoiset kivet kolisivat katolle.

”1960-luvulla ajoin sontaa keväisin pellolle ja se tuntui hyvältä, vaikka oli raskasta. Multa tuoksui, kun käänsimme pottuvakoa. Kesällä teimme heinää ja katsoimme, kun amerikkalaiset kävelivät kuussa. Syksyllä koko kylä lähti ryskän perässä puimaan viljaa. Odotimme niitä elonkorjuun hetkiä ja yhä vielä haistan entisajan tuoksukuvia.”

”Silloin uskoimme, että selviämme hengissä ja uhosimme kusevamme vielä lumeen. Ihailin vanhempia maamiehiä ja istuin ylpeänä heidän seurassaan. Mutta kaikki romahti vuosikymmen lopulla. Menin Muurolaan oppikouluun. En osaa sanoa, mikä muutti kaiken? Oppikoulun ilmapiiri vai se, että samaan aikaan pellot paketoitiin?

”Yhtäkkiä maaseudusta ja karusta luonnosta tuli hävettävä. Muurolan keskikoulussa kaupunkilaiset olivat pidemmällä ja vaikuttivat muka sivistyneemmiltä, fiksummilta ja hienommilta. Häpesimme taustaamme. On toinenkin mahdollisuus. Häpeä saattoi myös tarttua kodista ja vanhemmista. En itse aiheuttanut häpeääni vaan se oli yleistä kulttuurista häpeää, jota koko yhteisö poti”, Tiuraniemi pohtii.

1970-luvun Olli kiersi Ruotsia ja Suomea ja asettui vuosiksi Turkuun opiskelemaan kirjallisuutta. Tilit eivät tasapainottuneet sielläkään. Hän ei tuntenut olevansa Turussa kotona. Lapinmies tunsi hallitsevansa maisemaa, kun sai kävellä Aurajoen rantaa ja meren hän koki avaraksi kuin jängän. Mutta silti hän tunsi olevansa käypäläinen.

1982 Olli havahtui kiertäessään kesätoimittajana Lappia, että tämähän on hieno maa ja hieno kulttuuri. Tänne pitää tulla takaisin. Vain kymmenen vuotta aiemmin hänen täytyi veren maku suussa päästä mahdollisimman kauaksi pois kotoa.

Jokivarren mies mellastaa

1980-luvun lopulla Tiuraniemi asettui pysyvästi pohjoiseen ja alkoi puhua itsestään kolmannessa persoonassa ”jokivarren miehenä”. Se kuitenkin sisälsi paradoksin, sillä hänen luontosuhteensa kosketti vain maata, toisin kuin isällä, joka kaipasi vapaata jokea. Sitä poika ei koskaan nähnyt, eikä vapaata lohta. Hänen luontonsa oli pelto, sonnan ajo, talvinen halonhakkuu metsässä ja kesäöinen pöllinteko.

Tiuraniemi tutki identiteettiään niin itsepintaisesti, että työkaverit uskoivat jo hänen kiertävän kehää. He alkoivat kutsua jokivarrenmiestä ”Jaatilan synkäksi”. 1987 hän julkaisi ensimmäisen runokokoelmansa ja teki tunnustuksellisia radiodokumentteja Kemijoki-varren ihmisistä. 1992 hän pestautui yliopiston tiedottajaksi. Neljä vuotta myöhemmin ilmestyi teos Mustan joen syke, johon samanniminen näytelmä perustuu.

”Minun piti luoda jokivarrenmiehen nahka, jonka olin arkana ja ujona pikkupoikana omaksunut. Kaverini näkivät kapakassa röyhtäilevän runoilijan mutta samaan aikaan kuljin toista tietä. Ei se onnistunut helposti. Tuntui akkamaiselta, kun jokivarrenmies heittäytyy herkäksi ja julkaisee runokokoelman. Eihän se ole mistään kotoisin.”

Yksilön kokemat tunteet noudattelevat samaa uraa kuin yhteisön tunnehistoria. Isä koki menettäneensä läheisensä, kun joki ei antanut enää kalaa vaan alkoi käyttäytyä omituisella tavalla.

”Olen käsitellyt jokivarren ja vanhempieni surua. Imin itseeni 1950-luvun tunnemaailman peräpohjalaisessa pirtissä. Kun lapsi ei ymmärrä vihan ja surun syytä, hän syyllistää itsensä, että hän on tehnyt väärin tai hän ei riitä. Noiden surun rakenteiden purkamiseen olen joutunut vaeltamaan pitkän taipaleen.”

”Minun piti luoda jokivarrenmiehen nahka, jonka olin arkana ja ujona pikkupoikana omaksunut. Kaverini näkivät kapakassa röyhtäilevän runoilijan mutta samaan aikaan kuljin toista tietä. Ei se onnistunut helposti. Tuntui akkamaiselta, kun jokivarrenmies heittäytyy herkäksi ja julkaisee runokokoelman. Eihän se ole mistään kotoisin.”

Yksilön kokemat tunteet noudattelevat samaa uraa kuin yhteisön tunnehistoria. Isä koki menettäneensä läheisensä, kun joki ei antanut enää kalaa vaan alkoi käyttäytyä omituisella tavalla. ”Olen käsitellyt jokivarren ja vanhempieni surua. Imin itseeni 1950-luvun tunnemaailman peräpohjalaisessa pirtissä. Kun lapsi ei ymmärrä vihan ja surun syytä, hän syyllistää itsensä, että hän on tehnyt väärin tai hän ei riitä. Noiden surun rakenteiden purkamiseen olen joutunut vaeltamaan pitkän taipaleen.”

Näytelmässä yksi pojista jää kotikylään mutta heittäytyi mykäksi isien tapaan, kunnes vuosikymmenen jälkeen alkaa jälleen puhua henkien kanssa. Toinen lähtee etelään, missä ei tarvitse tuntea kotikylän surua. Näytelmän Hemi ei pääse pakoon vaan palaa, ettei tuhoaisi itseään. Taiteilijasielu kantaa koko yhteisön taakan kuin syntipukki.

Naiset selvisivät paremmin

”Maanviljelijä elää Lapissa samanlaisessa luontosuhteessa kuin erätalonpoika ja metsäsaamelainen muinoin. Kun luontosuhde katkaistaan väkivalloin ja vanha elämänmuoto häpäistään, jäljen näkee vuosikymmenienkin päästä. Vertaan usein Torniojokea Kemijokeen ja huomaan merkittävän eron elämän laadussa ja ilmapiirissä. Minun jokivarteni elää apatiassa”, Olli kertoo.

”Naiset selvisivät paremmin kuin miehet. He ehkä osaavat jakaa surunsa muun yhteisön kanssa. Mies osasi jakaa vain humalan ja matkan metsään. Vanhan kansan miehen menetystä ei pidä vähätellä. Hän koki joella tärkeitä asioita. Siksi varmaan Kekkonen kuvautti itseään eri puolilla maailmaa suuren kalan kanssa. Miehen menetys vastaa suuruudeltaan samaa, jos äitiys olisi häpäisty yhtä rumasti.”

alkuun