Untitled

 Etusivu - Esittely ja yhteystiedot - Kirjat - Journalistinen tuotanto - Vanha Lappi -Medialanssi -
 Palvelut - Lapin matkailu - Lapin luonto - Vuotoksen kansallispuisto - Politiikka - Arkisto - plogi

 

Ammattitaidottomuus estää matkailun kehittämisen Kemijärvellä

Suomalaiset eivät hätkähdä, vaikka joku tekee isonkin rikoksen. Mutta siitä he hermostuvat, jos joku uskaltaa lausua sen ääneen. ”Mokomakin roisto ja oman pesän likaaja.” Tämä psykologia pätee Kemijärvellä.

Kaupunki tuhlaa rahaa matkailun kehittämiseen, pyörittää lukuisia projekteja ja elinkeino-osastolla on vuosikymmeniä istunut kokopäivätoiminen matkailusihteeri. Silti Kemijärven matkailu menee päin persettä, jos matkailua edes on olemassa. Teenkö rikoksen, jos sanon ääneen, mitä ajattelen yhteisten varojen tuhlaamisesta, harrastelijamaisuudesta ja suojatyöpaikoista?

Matkailu ei ole suurteollisuutta

Kunnalliset elinkeinokehittäjät ymmärtävät matkailun rakentamisena, mikä edellyttää yhteiskunnan tukea, miljoonainvestointeja, ympäristön mylläämistä ja muuta tosimiehistä puuhastelua Kun sitten kohde valmistuu ja maljoja nostetaan, päättäjä menettää mielenkiinnon projektiin ja alkaa miettiä uusia teollisia investointeja.

Vaikka hanke markkinoidaan matkailuna, tosiasiassa matkailu ei vielä alkanutkaan. Esimerkiksi Suomun lentomäki on tyypillinen miehinen rakennushanke, mahtipontinen fallossymboli keskellä tunturin lakea. Virkamiehet ovat tähän mennessä esitelleet rakennuspiirustuksia ja tuulilaskelmia mutta kukaan ei ole vakavissaan pohtinut, kuinka kohde saadaan tuottamaan rahaa ympäri vuoden.

Hjallis Harkimo sanoikin taannoin, että Suomun hankkeesta puuttuu liikeidea. Hyppyrimäki on yhtä vetovoimainen kuin ydinvoimala, tekoallas tai voimalaitosränni. Sitä on mukava näyttää tasavallan päättäjille, valtiovieraille ja toisten kuntien virkamiehille. Mutta matkailijoita se tuskin vetää. Parin kansainvälisen kilpailun jälkeen alkuinnostus hiipuu ja media alkaa pohtia, miten Kemijärvi selviää urheilukeskuksen kiinteistä kuluista.

Matkailua ei voi kehittää kuten rakennusteollisuutta. Matkailu on ensisijaisesti vieraanvaraisuuden ja palvelujen taloutta, jossa kysyntä luodaan mielikuvilla. Tällä hetkellä Lapin matkailun tärkein positiivinen mielikuva on koskematon ja hiljainen erämaa. Lapin matkailu on ollut koko historiansa ajan pääasiassa luontomatkailua ja menestyvät kohteet sijaitsevat kansallispuistojen lähellä. Siksi kehittyvän kohteen kannattaa investoida palveluihin ja luontoelämyksiin, jotka erottuvat edukseen muiden keskusten tarjonnasta.

Levillä lentomäki saattaisi onnistua. Siellä matkailu ei hyydy heti kilpailun jälkeen, koska Kittilässä on tavattoman monipuolinen palvelutarjonta ja satoja pienyrityksiä, jotka saavat rahan kiertämään aluetaloudessa. Matkailukeskuksen menestys perustuukin ennen kaikkea pienyrittäjyyteen, jota kunnalliset elinkeinokehittäjät eivät arvosta. Maailman matkailuyrityksistä peräti 90 prosenttia on mikro- ja pk-yrityksiä. Valtaosa Lapin matkailuyrityksistä työllistää vain pari-kolme henkeä mutta silti suurin osa matkailuväestä työskentelee juuri niissä.

Sitä paitsi pienyrittäjyys tukee aluetaloutta paremmin kuin muutama keikkuva tehdas. Pienyritys on yleensä perheyritys, joka työllistää sesonkeina perheenjäsenten lisäksi pari kolme paikallista. Koko toiminta perustuu ystävyyteen ja luottamukseen, jossa kukaan ei halua menettää kasvojaan. Pieni perheyritys ei karkaa Kiinaan. Perheyritys tarjoaa yksilöllisemmän palvelun kuin ylikansallinen rosso. Perheyrityksen väki tuntee paikalliskulttuurin paremmin kuin tunturihotellin kausityöntekijä. Pienen yrityksen henkilökunta asuu paikkakunnalla ja maksaa verot kuntaan.

Vaikka Kemijärvi on parinkymmenen vuoden aikana kokenut kuusi teollista katastrofia, kunnan päättäjät luottavat yhä matkailussa suuriin yrityksiin ja teollistamisstrategiaan. He hokevat Lapin Kansan sivuilla, että Lapin matkailua ei voi viedä Kiinaan. Siinä he ovat täysin väärässä. Valtaosa Lapin matkailusta voidaan viedä yhtä helposti pois kuin Salcomp ja Stora Enso. Ylikansallinen ja juureton matkailu on herkkä suhdannevaihteluille, muotioikuille ja trendeille. Tunturihotellit ja pitseriat eivät pidättele pääomia, kun tuuli kääntyy.

Menetettyjä mahdollisuuksia

Ymmärrän erittäin hyvin, miksi kunnalliset viranhaltijat pitävät matkailua rakennustekniikkana ja investointina. Matkailuhan edellyttää monia taitoja. Pitää osata liiketaloutta, ymmärtää yhteiskunnallisia ilmiöitä, tuntea kulttuuria, historiaa ja kansantapoja, osata keskustella, neuvotella, markkinoida ja tiedottaa. Sanalla sanoen matkailun ammattilaisella ja ennen kaikkea elinkeinojen kehittäjällä pitää olla sosiaalista ja kulttuurista pääomaa. Kohtuuttomia vaatimuksia ihmiselle, joka ei tule toimeen edes tärkeimpien kumppaneidensa eli yrittäjien kanssa.

Kemijärven matkailuvirkamiehet keskittyvät suuriin teollisiin investointeihin samaan aikaan, kun koko maan media tekee historian suurinta Kemijärvi-kampanjaa. Ensin Salcompin katastrofi toi suomalaisten sympatiat kemijärveläisten puolelle. Junakapinalliset osoittivat, että kemijärveläiset osaavat taistella. Taivaan tulet näytti Suomelle, kuinka hienossa paikassa lappilaiset asuvat. Lopuksi massaliike muistutti poliittiselle eliitille, miten hiipuvaa saattaa mainen menestys olla.

Mikään paikkakunta ei ole saanut niin loistavaa markkinointitukea kuin Kemijärvi. Miksi sitä ei ole osattu hyödyntää? Vastaus piilee kaupungin imagossa. Kemijärvi on puun ja veden kaupunki. Vesi tarkoittaa säännöstelyallasta ja puu sellua. Ne sopivat huonosti matkailuimagoksi, eivätkä kuulosta kovin vetovoimaisilta. Valitettavan moni pitääkin Kemijärveä puu- ja vesipäiden kaupunkina.

Ps. taisin liata oman pesäni. Tein sen kuitenkin hyvällä omallatunnolla.

Tapani Niemi 13.10.2008

Palaa