Untitled
|
Teksti
ja kuvat Tapani Niemi |
 |
|
Lapin ja
lannan rajalla Unarissa
Luonnonharrastaja
törmää usein Pohjois-Suomen metsissä
kivilatomuksiin ja -pyykkeihin, joista monet ovat osoittautuneet
Lapin ja lannan rajamerkeiksi. Tuo mystinen raja kiehtoo kulkijaa,
vaikka se poistui käytöstä jo vuosisatoja sitten. Raja
tulee vastaan paikannimissä ja tarinoissa, joissa noidat
torjuvat vainolaisia mitä uskomattomimmilla taikakeinoilla.
Samuli Paulaharju kierteli
kesällä 1920 Kittilässä, Sodankylän
Unarissa, Inarissa ja Enontekiöllä. Hän kertoo
teoksessa Lapin muisteluksia kuinka matkoilla karttui papereihin
kansantietoutta, joita lapinkorven liki satavuotiaat vaarit ja muorit
hänelle kertoivat.
"Pitkät ajat sen
jälkeen kuin Suomen rintamaat ja sydänseutujen korvet oli
jo kiintonaiselle asutukselle vallattu, oli Perä Pohjola
vielä ´Lapinkorpena´, jonka
äärettömiä erämaita lappalainen
yksinään sai vallita. Vain Karjalan mailta kainuulainen
kävi silloin tällöin kiveliöitä
kiertelevältä kansalta kiskomassa veroja, samoin sitten
myöskin Hämeen ja Satakunnan rintamailta pirkkalaiset",
Perämerta kutsuttiin
ennen Kainuunmereksi ja rannikon asukkaita kainulaisiksi. Myös
norjalaiset kutsuivat muinoin suomalaisia kainulaisiksi. Nimen
alkuperää ei tunneta tarkkaan. Kainuu viittaa ehkä
suomalaiseen sanaan kainu, joka tarkoittaa alankoa, tai
skandinaaviseen sanaan hven, joka merkitsee viettävää
tai vesiperäistä maata. Vanha Kainuu ulottui
lännemmäksi kuin nykyään.
Pohjanperän suomalaisia
verottajia kutsuttiin pirkkalaisiksi, koska he uskoivat tulleensa
Pirkkalan pitäjästä Hämeestä. Oulun
yliopiston professori Jouko Vahtola osoitti 1980
väitöskirjassaan, että pirkkalaisten nimi johtuu
Ruotsin kruunun myöntämästä birk-oikeudesta, joka
antoi luvan verottaa lappalaisia ja käydä heidän
kanssaan kauppaa.
Lapinkorwen waltauksesta
"&ldots; aikojen
vieriessä asettui kainuulainen monesti
kiertelemäänsä Lapinkorpeen asumaan vallaten
lappalaisen ikivanhaa erämaata kappaleen toisensa
jälkeen", Paulaharju kertoo. Etelän mies nousi
Pohjanlahden rannikkoa joki joelta ja saapui Kainuunmeren pohjukkaan,
aivan vanhan Lapin porteille, johon syntyi 1200-luvulla suomalainen
seurakunta. Lappiin ei vielä saanut tulla luvatta, sillä
Lapin ja lannan raja erotti lappalaisten ja lantalaisten maat toisistaan.
Ruotsi kävi 1500-1700
-luvuilla suurvaltasotia ja kärsi kroonisesta rahapulasta. Se
tarvitsi uusia verotalonpoikia ja kiinteää asutusta
erämaihin, ettei Lappiin synny strategista tyhjiötä.
Kruunu antoi 1673 Kalmarin asutusplakaatin, eräänlaisen
asutuslain. Lantalainen saattoi sen jälkeen asettua Lapin
puolelle viljelemään maita, joita lappalaiset eivät käyttäneet.
Saamelaissyntyinen maaherra
Johan Graan tiesi, että Tornion Lapissa lantalaiset ja
lappalaiset eivät häirinneet toisiaan. Lantalainen viljeli
rannikolla maata ja porolappalainen vaelsi tuntureilla. Hän
erehtyi. Kemin Lappiin ei ehtinyt kehittyä suurporonhoitoa kuten
Tornion Lapissa vaan Kemin lappalainen ja lantalainen elivät
samasta resurssista, kalasta, peurasta ja majavasta. Riista loppui
pian ja lappalaiset köyhtyivät. Suurin osa heistä
muutti elämäntapaa ja osa pakeni Venäjälle. |
|
 |
|
Filosofian tohtori Samuli
Onnelan mukaan kulttuurit sulautuivat toisiinsa pääosin
väkivallattomasti ja pitää sitä
työtapaturmana. "Vapaata, kruunun maata oli paljon. Kemin
Lappi ulottui Kuusamosta Inarin eteläosiin ja muutamassa
lapinkylässä asui 1600-luvulla vain 600 lappalaista.
Käräjillä sitä paitsi aina kysyttiin,
huomauttaako kukaan, jos tälle uudisasukkaalle katsastetaan nuo
niitty-, ja metsästysmaat sekä kalastuspaikat. Vanha
asutus- ja omistusoikeus otettiin huomioon, kun uutta asutusta
luotiin." Kirjailija Paulaharju puhuu Lapinkorven pakkoluovutuksesta.
"Riistaisa, rannaton
lappalaisten maa veti väkisinkin erämiestä
helmoihinsa, ja pimeästä Pohjasta tulevat valtavat kalaisat
virrat, Kemi- ja Torniojoki, viittoivat tiet, joita myöten
voitiin tunkeutua koskemattomiin korpiin. Ja mitäpä
tarvitsi välittää vähäväkisestä
metsäkansasta, karvaisista lintukotolaisista, enempää
kuin muistakaan kiveliöitä kiertelevistä
metsänelukoista, jotka myös jo ikiajoista olivat samoilleet
samoja salomaita. Samanlaisia pakanoita kaikki."
Talonpojat kävivät
eräjärvillään kesäisin, asuivat asentokuusen
alla tai kalamajoissa ja painuivat syksyn tullen takaisin
kotisijoilleen jokisuulle. Heitä kutsuttiin kemiläisiksi,
vaikka saattoivat tulla kauempaakin Pohjanmaalta. Vanhoilla
kalakentillä näkyy vieläkin kalansuomu- ja ruotokasoja
sekä muinaisten kalasaunojen ja -aittojen
jäännöksiä, joita sanotaan kemiläisten kalakellareiksi.
Vastaavasti lapinkentät,
kotasijat ja hautapaikat järvien rannoilla, poroaitojen
lahonneet jätteet jäkäläkankailla sekä
seitapaikat erämaassa kertovat Lapinkorpien
alkuperäisistä eläjistä. Unarijärven
keskellä sijaitsee kaksi saarta, jotka nimillään
kertovat muinaisesta kohtaamisesta. Porosaari sijaitsi Lapin ja
Kemiläissaari lannan puolella. Sinne Samuli Onnela ja arkeologi
Hannu Kotivuori soutavat tutkiakseen Lapin ja lannan rajamerkkejä.
Unari jäi Lapin puolelle
Retkikunta kiertää
Porosaaren suojeltua rantalouhikkoa, jota kansa kutsuu pirunpelloksi
ja milloin lapin raunioksi. Saari on 40 hehtaaria laaja ja
näyttää mystiseltä. Porukka löytää
yhden rajapyykin ja kaksi uutta latomusta. Onnela huutaa, että
kivi nököttää Porosaaren nenässä, kuten
vuoden 1724 asiakirjassa sanotaan. Sitten he löytävät
etelämpää korkean kiven, johon on hakattu numero 163.
Sitä ei pitänyt olla olemassakaan. Kuvaako se varhempaa
vaihetta rajan kulussa?
"Kuusi vuosikymmentä
Sodankylän saamelaiset ja kemiläiset riitelivät,
missä Lapin ja lannan raja kulkee. Vuonna 1687 sovittiin,
että Lapin ja lannan kulkee Liittovaarasta Lentovaaraan, siis
järven poikki, jolloin osa järvestä jäi lannan
puolelle. Kemiläiset yrittivät valloittaa koko
Unarijärven, jota saamelaiset olivat nauttineet satoja vuosia.
Kemiläiset olivat tottuneet riitelemään lohesta ja
heistä oli kehittynyt ammattiriitelijöitä.",
Onnela kertoo.
"1795 tehtiin
päätös, jonka kuningas vahvisti 1806, että Unari
kuuluu kokonaan Lapinmaahan. Sodankylän papit antoivat
väärän todistuksen, että Lentovaara on sama kuin
Joukahaisvaara, ja vanha rajaa siirtyi muutama kilometri
etelään. Lapin ja lannan rajaksi varmistui Rovaniemen ja
Sodankylän välinen pitäjänraja. Kemiläiset
ajettiin Unarilta pois mutta ikuiseksi mustelmaksi jäi se,
että keskellä suurta Unaria sijaitsee Kemiläissaari
kemiläisten nautintojen muistona." |
|
"Käräjäpöytäkirjat
osoittavat, että saamelaiset oppivat pitämään
oikeuksistaan kiinni. Hokema, että saamelaiset olisivat
pelkästään vetäytyneet, ei pidä paikkaansa.
Lappi ei saennut ja lanta paennut", Samuli kertoo unarilaisille,
jotka viime vuosina ovat oppineet ylpeilemään omista
saamelaisista juuristaan. Moni kertookin turistille tarinaa
upporikkaasta tuhkalappalaisesta esiäidistään,
Roju-Ellistä, joka kiersi pororaidolla Lapinmaan markkinoita ja kiveliöitä.
"Ja iso tiuku oli aina
ajoporon kaulassa, lisäksi vielä monet helisevät
kulkuset valjaissa, olipa raitoporoillakin kulkusensa. Siitä jo
kyllä etempänäkin tiedettiin, milloin Roju-Elli oli
liikkeellä, sillä kauas kuului kova roju ja pauhu,
helinä ja helkkäminen, kun eukko raitoineen teki matkaa.
Jopa yli kaiken kajahteli Ellin huikea ääni, kun hän
poroilleen taikka miehilleen äyskähteli. Eipä eukko
suotta ollut rehevää nimeään saanut. ´Huutaa
kuin Roju-Elli`, sanotaan Unarilla vieläkin", Samuli
Paulaharju tietää kertomuksessaan Lappalaismuisteluksia Unarilta.
Lovinoidat taistelevat
Filosofian kunniatohtori
Samuli Onnela osoitti muuan vuosi sitten esimerkkiä
etelään muuttaneille lappilaisille. Hän jäi
eläkkeelle Oulun maakunta-arkiston johtajan virasta ja muutti
asumaan Unarin Luusuaan. Nyt hän tutkii ja kirjoittaa, kulkee
maastossa ja markkinoilla, puhuu kyläkokouksissa ja valaa uskoa
vähäväkisen kotiseutunsa merkitykseen ihmiselle.
Hän näkee kaikkialla jälkiä suuresta
menneisyydestä, vaikka asuu Jumalan selän takana - "in
the middle of the nowhere".
Keskellä järven
selkää kulkee vanha erämaan valtatie Torniosta
Sodankylään ja muinainen Lapin ja lannan raja toiseen
suuntaan. Järven etelärannalla sijaitsee Unarin Luusua ja
vastakkaisella rannalla Uimaniemi, joka tarinan mukaan sai
nimensä isovihan aikaan. Lapset huomasivat järvellä
outoja liikkujia ja huusivat: "Uipi niemeltä tänne
koiria!" Riuna-ukko lähti katsomaan ja huomasi vaaran.
Vihovenäläiset yrittivät päästä uimalla
saareen. Ukko otti veneen ja kopisteli ryöstäjät
hengiltä. Siitä kylä sai nimensä.
Keskellä
Unarijärveä Samuli kehottaa venemiestä
pysähtymään karille, joka kohoaa veden pinnan ylle.
Siinäkin on näytelty suurta draamaa. Porosaaren
Noidanniemen suuri lovinoita lähti kalaan ja imaisi järven
vedet sisäänsä noitamaiseen tyyliin. Akka ja tytär
alkoivat kerätä kalaa kuivalta järvenpohjalta mutta
samaan aikaan kilpaileva Hamarakentän noita heittäytyi
loveen ja lauloi vastaluvut. Porosaaren noita ei voinut
pidättää enää vettä mahassaan vaan
solautti takaisin järveen.
Kalankokoojat saaliineen
hukkuivat ja muuttuivat Hamaran noidan manauksista kahdeksi kiveksi
järvenselälle. Iso-akankivi ja Pikku-akankivi
nyyköttävät yhä vielä Unarijärven
selällä. Porosaaren noita pakeni seudulta ja kätki
hopea-aarteensa Noidanniemen aarnihautaan. "Mutta niin vahvoilla
uhreilla piilotti lapinukko aarteensa, ettei sitä ole kukaan
keksinyt. Neljän kannun vaskinen kattilarani on
kentältä aikoinaan löydetty, mutta tyhjänä." |
|
 |
|
|
|